2. el otomobilde kilometreye aldanmayın!

TATİLİN başlamasıyla 2. el otomobillerde hareketlilik arttı. Kilometre göstergesine müdahale edilebilen otomobillerde bazı aşınmışlıklar yol gösterici olabilir.

TATİLİN başlamasıyla 2. el otomobillerde hareketlilik arttı. Kilometre göstergesine müdahale edilebilen otomobillerde bazı aşınmışlıklar yol gösterici olabilir.

Çukurova Üniversitesi(ÇÜ) Mühendislik Mimarlık Fakültesi Otomotiv Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Kadir Aydın, ikinci el otomobil alırken dikkatli davranılması gereken en önemli konulardan birinin, aracın yaptığı kilometre olduğunu söyledi.

Yeni otomobillerde kilometre göstergelerinin genellikle dijital olduğunu hatırlatan Aydın, kısa süreli bir işlemle, rakamların kolayca istenen seviyeye düşürülebildiğini bildirdi.

DEBRİYAJ PEDALI VE DİREKSİYON

Bu işlemle, alıcı yanıltılarak, daha ucuz bedel konulması gereken aracın, yüksek fiyattan satılmasının amaçlandığını anlatan Aydın, şöyle konuştu: `Araçlarda bulunan ve kilometreyi gösteren eprom kiti, bu amaçla kullanılan okuyucular sayesinde kolayca değiştiriliyor. Değiştirilen kilometreyi anlamak neredeyse imkansız.

Öncelikle, araç servis bakımlı ise servisten son bakımdaki kilometresi istenerek kontrol edilebilir. Bunun yanında, kuşkuları ortadan kaldırmak için vites topuzu, debriyaj pedalı ve direksiyon simidi de yol gösterici olabilir. 30-40 bin kilometrede bu donanımlar kolay kolay aşınmaz. Araç bu kilometrede ve bunlar aşınmışsa, büyük ihtimalle kilometre ile oynanmıştır. Aracın yıpranmışlığı da kilometrenin tespiti için belirleyici bir özelliktir. Yapılacak 20-30 kilometrelik bir test sürüşü ile de aracın amortisörleri, fren ve debriyaj balatalarının durumu anlaşılabilir.`

Uzman tarafından yapılacak kontrolün, araç hakkında sağlıklı sonuçları ortaya koyacağını bildiren Aydın, `200-300 liralık bir ekspertiz ücreti için sonuçları pahalı olacak araçları almayın` dedi. Aydın, bazı otomobillerde kilometre saatlerinin 100 binden sonra sıfırladığını da hatırlattı.

KAPORTA KAMUFLAJI

Aydın, kilometre bakımının yanında araçların darbe, boya, lastik kontrollerinin de yapılması gerektiğini anlattı.

Araçta boya olup olmadığının, üzerindeki boya kalınlığından anlaşılabileceğini belirten Aydın, kaportayı incelerken, parçaların montajında kullanılan somunların değişip değişmediğinin kontrol edilmesi, ayrıca çürük yerlerin fiberglas veya macunla kamufle edilmesi olasılığının da dikkate alınmasını istedi.

Aracın çalıntı olup olmadığını anlamak için Aydın, ruhsattaki bilgilerle şase ve motor numaralarının karşılaştırılması konusunda uyardı. (İSTANBUL)