1990’ların gözdesi Uno Tipo ve Tempra, ikinci el’de yine çok aranıyor

Türkiye’ye 1990’da ilk olarak ithal İtalyan modelleri ile giren, ardından TOFAŞ’ın 2001’e kadar ürettiği Fiat Tempra, Tipo ve Uno’lardan onbinlercesine trafikte bugün de rastlanıyor....

İkinci el galerileri, açık otomobil pazarları ve ikinci el satışı yapılan internet sitelerinde de bu modellerden binlercesi yeni sahiplerini bekliyor.

İtalyan Fiat’ın 1990’larda çok tutulan modellerinden Tipo, Uno ve Tempralar, günümüzde daha çok LPG’li olarak yollarda boy gösteriyor. Bu otomobillerin sahipleri, araçlarına LPG sistemi taktırarak yakıt tasarrufu yapmaya çalışırken, ikinci el’de LPG’siz modellere de rastlanıyor.

Tipo’lar için ikinci el’de genelde olumlu yorumlar yapılıyor. Unolar ise şehir hayatında kolay kullanımı ile dikkat çekiyor ancak, bu araçların da yol tutuşunun zayıf olduğu yorumları yapılıyor.

Uno kullanıcıları genelde 90-100 km hızlardan sonra araçların çok ses aldığını ve dengesinin kaybolduğu yorumunu yapıyor. İkinci el otomobil piyasasında Uno’nun 60 s ve 70 s modelleri ile SX ie’lerine çok rastlanıyor. Tipo’ların büyük çoğunluğu ise 1.4 litre motora sahip. Tempra’larda ise 1.6 ve 2.0 litrelik motorlar bulunuyor.




Modifiyeli Tempra

İkinci el piyasada Tempra’nın 1997-1999 model 1.6 ie’leri 7500-13000 YTL aralığında satılıyor. Tempra’nın 1994-1995 model 2.0 motorlularına 5 bin ila 7 bin 500 YTL fiyatlar biçiliyor. 1993-1997 model aralığındaki Tempra 2.0 ie 16V’ler genelde 6 bin YTL ile 12 bin 500 YTL aralığında satılıyor. 1993-1996 modal Tempra S’ler 5500-9500 YTL; 1995-1999 model Tempra SW 1.6 ie’ler 6500-11000 YTL fiyatlara alıcı buluyor.

1996, 1997 ve 1998 model Tempra SLX’lerin ikinci el piyasa değerleri ise 8 bin YTL ile 11 bin 500 YTL arasında değişiyor. Tempra SW 2.0 ie 16V’ler 7500-11000 YTL aralığında fiyatlara el değiştiriyor. Tempra SW AC’ler 7500-10 bin YTL’den; SW SX’ler 7000-10500 YTL’den; SX’lerse 5000-8500 YTL aralığından satılıyor. Tempra SXA’lar 5500 YTL ile 11 bin YTL arasında fiyatlar bulabiliyor. Tempra’nın en donanımlı modellerinden SXAK’lar da 7 bin YTL’den başlıyor. SXAK’lardan bir tanesi, full modifiyeli olarak 15 bin YTL fiyata alıcı bekliyor.





İkinci el’deki bazı Tempra’ların özellikleri ise şöyle:


1997 model 1.6 ie, 66 bin kilometrede ve 7900 YTL.

125 bin kilometredeki, 1997 model 1.6 ie 8500 YTL.

1999 model 1.6 ie, 145 bin km’de ve 13 bin 500 YTL.

105 bin kilometredeki, 1995 model Tempra 2.0, 7500 YTL.

1995 model, LPG’li Tempra 2.0 ie, 6 bin YTL.

1997 model, 90 bin km’deki 2.0 ie 16V, 11 bin YTL.

Komple zırhlı olan, 1993 model 2.0 ie 16V, 10 bin dolar.

1999 model, 110 bin km’deki Tempra SW 1.6 ie 16V, 11 bin YTL.

145 bin kilometredeki, 1996 model SW 2.0 ie 16V, 7500 YTL.

1997 model, 103 bin km’deki SW AC, 9250 YTL.

128 bin km’deki, 1995 model SXAK, 10 bin YTL.




İthal Tipolar daha pahalı

1990 yılında İtalya’dan ithal modellerle yollarda boy göstermeye başlayan Tipo’lar ise modifiyeli modelleri ile 20 bin YTL sınırını geçiyor. İkinci el’deki bazı Tipo’ların özellikleri şöyle:





1994 model, 1.4 Tipo SX ie, 97 bin km’de ve 8 bin YTL.

130 bin kilometredeki, 1998 model Tipo 1.4 SX, 8500 YTL.

1997 model, 70 bin kilometredeki Tipo 1.4 SX ie, 12 bin 250 YTL.

İtalya üretimi, 1995 model coupe Tipo 2.0 16V, 115 bin km’de ve 11 bin 750 YTL.

94 bin kilometredeki, 2000 model Tipo 2.0 16V, 17 bin 500 YTL.

İtalyan tipi, modifiyeli 1999 model Tipo 2.0 16V, 22 bin YTL.

Modifeyi ile tamamen başka bir görünüme bürünen 1996 model Tipo SX, 24 bin YTL.





Fiat Uno’lara ise bugün bile özellikle hanım sürücüler ilgi gösteriyor. Şehir trafiğinde kolay kullanımı ile dikkat çeken Uno’ların ikinci el’deki bazı modellerinin özellikleri şöyle:



1993 model, 128 bin km’deki Uno 60 s, 4500 YTL.

120 bin kilometredeki, 1994 model Uno 60s, 5000 YTL.

2001 model, 15 bin km’deki bayandan Uno 1.4 ie, 9750 YTL.

101 bin km’deki, 2000 model Uno 1.4 ie, 10 bin YTL.

1996 model, 101 bin kilometredeki Uno SX ie, 6500 YTL.




Tipo’ların motor gücü nasıl yükselir

TİPO kullanıcıları, zaman zaman araçları hakkında bilgi almak için uzmanlara danışıyor. 1996 model Tipo SLX olan bir kullanıcı da, arabam.com’daki soru-cevap köşesine şu soruyu yöneltti: "Aracımın motor gücünü nasıl yükseltebilirim. Araç oldukça temiz ama, motor performansından memnun değilim. Daha yüksek güç ve tork değerleri için bu araçlara nasıl müdahale edilebilir? "




Güç artar ama..

Uzman, bu soruya şu cevabı verdi: "1996 model Fiat Tipo SLX aracın motor gücü 89 HP. Bu güç, aracınıza yeterli performans sağlayabilir. Ancak performans şikayetinizin sebebini öncelikle üretimdeki kayıplarda arayın. Motorunuz asıl gücünü üretemiyor olabilir. Öncelikle bir dinamometre aracılığıyla motor gücünü ölçtürün. Motorunuzun gücünün düşük çıkması halinde, asıl gücünü elde etmeniz için gerekli işlemleri yaptırın. Sonra, performans sorunu sizi rahatsız ederse motorun gücünü artırma yönünde özel çalışma yapılabilir. Ölçümlerde motor sağlıklı çıkarsa performansı artırıp 110 HP güç elde edilebilir. Ancak bu artan güç, rölanti devirlerini biraz bozar ve hafif sarsıntılı çalışma başlatır, yakıt tüketimi en az yüzde 5 artar. "





Tempra; geniş ve kullanımı rahat





FİAT Tempra sahipleri, bu araçlardan almayı düşünenlere şu uyarılarda bulunuyor:



. Öncelikle, aracın kilometresinin orjinal olup olmadığını sanayide ustalara gösterin.

. Aracın motori rektifiye görmüş mü, yine ustasına baktırın.

. 93-94 modeller, ön takım problemi verir. Ses yapar. Ön rot başları değişmemişse, tüm tablayı değiştirmek gerekir ve bu da pahalıya patlayabilir.

. Araba yağ yakabilir. SÜrekli yağ koymak gerekecektir. Ortalama 1000 kilometrede bir.

. Kullanımı rahattır, bagajı geniştir. LPG tüpü konulmasına rağmen bebek arabası ve alışveriş paketlerini bile bagaja sığdırmak mümkün olabilir.

. Yere yakın olması nedeniyle şehirde problem olmaz ancak engebeli yollarda sürtünme kaçınılmaz.

. Lastikleri iyiyse, sizi masraftan kurtarır.

. Boyasını teste sokun. Tavan değişmin olabilir. Komple boyanmışsa iyi.

. Tipo ve Tempra’lar, elektronik oldukları için sorun verebilir, bunu da gözönüne alın.

. Elektronik göstergeyi test etmek isterseniz, kilometre sıfırlama ve yanındaki tuşa beraber basın, kontak açıkken bütün displayler yanar ve testi rahat yapılır.


Yerini Brava’yı bırakan Tipo’nun performansı nasıl

FİAT Tipo’lar ülkemize 1990’larda ve 2000’lerin başında 1.4, 1.6 ve 2.0 motorlu versiyonları ile satıldı. Araçların beygir güçleri ise 78-139 arasında değişiyordu. Tasarımı itibariyle zamanının şık ve nispten sportif aracı olarak yorumlanıyordu. Az sayıda da olsa 3 kapılıları ithal edildi. Tipo, yeni nesil otomobillerle tüketim-performans değerlerinde baş edemedi; ömrünü Avrupa’ya göre oldukça geç doldurdu. Yerini, yine ülkemizde üretilen Fiat Brava’ya bıraktı. Üretiminin son dönemlerinde (1999) 2.0 16v 139’lik motoru ile özel olarak sunulan action modeliyle satıldı....