Hibrit Arabalar Hakkında Yanlış Bilinenler

Mutlucan Sönmez’in yorumu bu konuda bilgisi olmayanlara gerçekten çok faydalı olacak cinsten.

Türkiye seyahatlerimde bu konuyu dile getirdiğimde gördüğüm bir yanlış anlaşılmaya parmak basmak istiyorum… Hibrid arabalar çoğunun sandığı gibi garajda elektriğe takılıp şarj edilmiyor.

Olayı kısaca basitçe anlatırsak, araba benzin ile çalışırken motor arabanın pilini aynı anda şarj ediyor. Sanıldığının aksine, müthiş bir performans eksilmesi, benzinden elektriğe geçerken arabada titreme, vurma, kasılma gibi tepkiler kesinlikle yok. (Aşağıda vidyoyla birlikte hibrit motorlarının nasıl çalıştığını biraz daha izah edeceğim.) Defalarca çesitli markalarda kullandığım arabalarda sessiz çalışma haricinde pek bir şikayetim olmadi :) Bu arada gerçekten elektirik ile çalışırken araba çok sessiz olduğundan dolayı, bir kaç kez kör insanların karıştığı kazaya sebep olduğu için, bu konuda çalışmalara başlandi. Hafif bir ses ile körler icin gerekli uyarının yapılabildiğine karar kıldılar…

Türkiye’de şu an çok gerekli olan tasarrufa neden öncelikle büyük kalemlerle başlanmadığı ayrı bir soru… Yani hibrid arabalara gelene kadar Türkiye’nin enerji politikalarında yapılabilecek başka köklü değişiklikler var ama konumuz hibrid arabalar olduğu için onlara değinmeyelim şimdilik. Şu an Amerika’da hibrid araba alanların vergi avantajı da mevcut. Sanıldığı gibi bu sadece küçük arabalar için düşünülmüş bir teknoloji degil. Klasik Amerikan zevkinin sembolü büyük araçlarda da (Türkiye’de jip diye bilinen, Amerika’da SUV Sport Utulity Vehicle olarak geçen) araçlarda da hibrid motor teknolojisi kullanılıyor. Amerikan SUV’lerinin amiral gemisi Chevrolet Tahoe, Yukon ve Ford’un birçok SUV modelinde vergi avantajları ile hibrid motor imkanı var.

Hibrid Motorların Çalışma Mantığı

Hibrid Motorlu araçlarda farklı devreler mevcut.
1- Araba çalıştırıldığı zaman
2- İvme kazanırken
3- Sabit hızlı sürüş
4- Yavaşlarken
5- Durma noktasına geldiği zaman

Bu devrelerde iki motor optimum şekilde kullanılarak benzinden tasarruf elde ediliyor. Burada temel amaç, elektrik motorunun yetersiz kalabileceği noktalarda benzin motorunu kullanmak.

1- Araba çalıştırıldığı zaman: Hibrid Motorlu arabalarda; araba normal sürme durumuna gelene kadar sanıldığı gibi sadece benzin motorunun kullanılmasının aksine benzin motoru ve hibrid motoru en optimum seviyede kullanılır. Rakamları daha belirgin yapmak için sayısal olarak %80 benzin motoru – %20 elektrik motoru kullanılıyor diyerek örnek verebiliriz. Burada unutulmaması gereken hibrid motoru ve benzin motoru devamlı paralel kullanılıyor dolayısıyla bu rakamlar devamlı değişiyor.

2- Arabanın ivme kazanması gerektiği noktalarda iki motorun gücünü yine en optimum şekilde kullanarak araç hızlandırılır. Burada yükün çoğunluğu yine benzin motorundadır.

3- Sabit hızlı sürüşte benzin motoru %20′lere hatta bazen %5 ‘lere kadar indirilir. Benzinden en büyük tasarruf bu noktada sağlanır.

4- Araba yavaşlamaya başladığı zaman benzin motorunun etkisi azaltılır ve gücün büyük çoğunluğu hibrid motordan alınmaya başlar. Benzin motorunun etkisi azaltılmasından ortaya çıkan “ısı enerjisi” arabada bulunan elektrik jenaretörü yardımı ile elektriğe dönüştürülür ve bu elektrik ile hibrid motorunun pilinin şarj edilmesi sağlanır.

5- Araba durma pozisyonuna geldiği zaman benzin motoru hiç kullanılmaz böylelikle duruyor olmaktan kaynaklanan enerji kaybı ve dışarıya bırakılacak zararlı gazların hiçbirisi verilmez ve egzoz kirliliği yaşanmamış olur.

Honda Civic Hibrid Aracın içinden çekilmiş bir vidyo (dijital ve analog hız göstergelerinin sol kısmına dikkat edin) belli bir noktada benzin sarfiyatı sıfırlanıyor, araç sadece pil ile gitmeye başlıyor