Renault işçinin canını almayı hedefliyor!

Renault’un Avrupa Akdeniz Bölgesi Başkanlığı’na yeni getirilen Christian Esteve Paris’te düzenlediği basın toplantısında Renault grubu içerisinde en iyi ikinci fabrika olduğunu söylediği Oyak Renault’a övgüler yağdırarak hedeflerini ve fabrikanın kârlılık oranını anlattı. Renault Bursa fabrikasında üretilen araç sayısının 2007 yılında 268 bin olduğunu bunun 2007 yılına göre 100 bin artış olduğunu söylerken 2008 yılındaki hedeflerinin ise 360 bin olduğunu belirtirken motor bölümünde yeni üretilecek motor K9 dizel motoru hakkında bilgiler vermiş.

Esteve Renault’un kâr oranının ve üretim kapasitesinin her yıl 100 bin artırdığını söylerken Renault’a övgüler yağdırıyor. Bursa’daki fabrikalarının en iyi ikinci fabrika olduğunu belirten Esteve, kaliteli üretim, ucuz işçi ve sağlanan rekabet gücüyle fabrikaya övgüler yağdırdı.

Diğer taraftan işçi gözüyle bakınca o kadar da iç açıcı olmadığı gözüküyor. Renault çalışanının ücretlerinin her geçen gün eridiğini, yeni giren bir işçinin asgari ücret düzeyinde çalıştığını, çalışma koşullarının her geçen gün zorlaştığını söylemek gerekir. Yeni sözleşme dönemi yaklaşırken sendikamız bunu görmeli en son açıklanan kâr oranı 2 milyar 734 milyon Avro bu 260 bin araç iken kâr oranı 360 bin araç hedefleniyor. Şimdiki hali çekilmez bir hal almışken Renault, 360 bin araçta artık çalışanlar herhalde tuvalete dahi gidemez olacaklar.

Çalışma koşullarının ağırlığı ve aldığımız ücretlerin düşük olmasından kaynaklı ekonomik sıkıntıların yarattığı sebeplerden çalışanlar stresli. Bazen tatsız tartışmalar yaşanmakta işçiler arasında, bunun sebebi üretimin artması işçinin işini yetiştirememesidir. Çalışma koşullarının ağırlığından dolayı oluşan bu stres fabrikada çalışma arkadaşına evde eşine ailene kadar gidiyor. Ama Renault işçisi yeri geldiğinde tepkiyi asıl gösterilmesi gereken yeri de çok iyi görür.

Yeni hedeflerle neredeyse çalışanların canı alınacak, bu sözleşme döneminin bir önceki sözleşmelere benzemesi imkansız. İş koşulları ağırlaşıyor, ücretler 10 yıldır eriyor, diğer taraftan üretim sayısı her geçen yıl artıyor, Renault’nun kârlılık oranı artıyor; sendika temsilcileri bunu iyi görmelidir, dengesizlik açıkça ortada gözükürken, montajda tepki olarak işçiler iş bırakırken, montaja yeni girenlerin yarısından çoğu kaçıp giderken bunları görmemezlik olmaz.

İşçiler sürekli birbiriyle ya da evde ailesiyle didişmemeli, yeri geldiğinde 98’deki tepkiler kaçınılmaz olabilir. Nereye kadar birbirimizi yiyelim ya da hayatı paylaştığımız ailemizle kavga edelim, bu süreçte biz çalışanlar sözleşmenin bir parçası olmalı şimdiden müdahale etmeliyiz. Herkes üzerine düşen görevi yerine getirmelidir.

Renault’dan bir işçi (BURSA)