Bursa`ya Renault müjdesi

Renault`nun yeni büyüme planı, Renault Başkanı Carlos Ghosn tarafından açıklandı. `Renault 2009 Sözleşmesi` adı verilen plan, şirketi Avrupa`nın en karlı otomobil markası konumuna çıkarmayı hedefliyor.

Renault`nun yeni planında, 3 yılda 26 yeni model, 800 bin adetlik satış artışı, istihdamın korunması, merkezin karar vericiliğinin 5 bölge başkanlığına dağıtılması gibi çok önemli kilometre taşları yer alıyor.

Renault Başkanı Ghosn, Türkiye`nin en karlı ve başarılı operasyonlarından biri olduğu açklamasının ardından, yeni planın Türkiye`ye yeni modeller getireceği müjdesini de verdi. Ghosn `Türkiye`de en çok satan birinci markayız. Türk halkı bizi çok seviyor. Üretimde de yakalanan başarı yeni modellerin Türkiye`ye verilmesi şansını artırıyor` dedi. Ghosn`un açıklamasında Renault için özeleştiriler de yer aldı. Bunların içinde lüks sınıfta Renault modelinin bulunmaması, Brezilya fabrikasının yeterli düzeyde kullanılamaması, maliyetlerin yüksekliği, ürün gamının yetersizliği dikkat çekti.

LOGAN ÜRETİMİ KORE`DE Renault`nun 3 yılda üreteceği 26 yeni model için de Dacia ile ürettiği Logan önem taşıyor. Yeni dönemde Logan`ın stationwagon ve hafif ticari araç versiyonları satışa çıkacak. Romanya ve İran`dan sonra Kore`de de üretilecek.

Renault yeni planında mühendislik çalışmalaına ağırlık verecek. Mühendislik hizmetlerinin bundan sonra Brezilya, Romanya ve Kore`ye taşınacağını söyleyen Ghosn, `3 bin yeni mühendisi işe alacağız` dedi.

126 BİN KİŞİ DİNLEDİ

Renault Başkanı Ghosn`un göreve geldikten sonraki en büyük basın toplantısı ve açıklanan yeni stratejileri dünyadaki 30 Renault fabrikasında 126 bin çalışana canlı olarak yayınlandı. Ghosn, bu nedenle öncelikle tüm dünyadaki çalışanlarına mesaj verdi.

2009 sözleşmesi açıklandı

RENAULT Başkanı Carlos Ghosn`un açıkladığı sözleşme, 2009 yılında Renault`nun taahhütlerini içeriyor. Buna göre şirketin kar marjı, yüzde 3.2`den yüzde 6`ya çıkacak. Üst sınıfta yer alacak 13 yeni model geliştirilecek. Laguna, BMW, Audi ve Mercedes`le rekabet edecek. 4x4, SUV, crossover segmentlerine girilecek. Twingo, Kangoo ve Master yenilenecek. Megane ailesi komple şekil değiştirerek pazardaki konumunu güçlendirecek. Logan sedana 5 yeni versiyon gelecek. Toplam satışlar 800 bin adet artırılacak. Avrupa dışı satışların oranı yüzde 27`den yüzde 37`ye yükseltilecek. Benzinin yanı sıra biyoyakıtla ve pillerle çalışan motorlar geliştirilecek. Renault`nun 2005 yılı cirosu 41.338 milyar euro oldu. Bunun 3 milyar 367 miyon eurosu net kar olarak açıklandı. Faaliyet karı 1.3 milyar euro oldu. Karın diğer kısmı gayrimenkul ve bazı şirketlerdeki hisse satışlarından elde edildi.

Clio Symbol`e devam Renault`nun Bursa fabrikasını yakından ilgilendiren kararlar belli oldu. Fabrikanın üretim kapasitesi ikiye katlanacak. Yeni Clio`nun hatchback versiyonu dışındaki versiyonlarında üretimi yapılacak. Clio III`ün station wagon versiyonu da Türkiye`de üretilecek. Clio Symbol`ün 4. fazının geliştirme çalışmaları da Bursa`da sürüyor. Yeni Symbol de Türkiye`de üretilmeye devam edecek.

Renault lükse girecek Renault`nun 2009 planında yer alan büyüme rakamlarının yakalanması için yatırım maliyetlerinin düşürülmesi öncelik taşıyor. Maliyetlerini rekabetçi bulmayan Carlos Ghosn, `2005`te 2 milyon 533 bin Renault satıldı. 2009 hedefi 3.333 milyon adete ulaşmak. Bunun için satın alma operasyonunda yüzde 14, üretimde yüzde 12, lojistikte yüzde 9, genel giderlerde yüzde 4 tasarrufa gidilecek. Fabrikalarımızın kapasiteleri artırılacak. 2009`a kadar 26 yeni model çıkarılacak. Yıllık çalışma saati 5 bin saat ortalaması olacak` bilgisini verdi.

Türkiye karda Brezilya`ya örnek olacak Renault`nun dünyadaki dört sanayi merkezinden biri olarak açıklanan Bursa fabrikası, karlılıkta da önde geliyor. 2005`te 1.3 milyar euro operasyon karı açıklayan Renault`un, bu karında Bursa fabrikasının payı oldukça yüksek. 2005`te yüzde 3.2 kar eden Renault, Bursa`da bu ortalamanın üzerini yakaladı.

Oyak Renault Yönetim Kurulu Başkanı Luc-Alexandre Menard, yerleşme oranı, kaliteli üretim ve maliyetler açısından Oyak-Renault`nun Brezilya Renault`ya örnek formül oluşturacağını açıkladı. Menard, `Bursa`da yakaladığımız yerlileşme oranı (% 60) çok iyi bir rakam. Brezilya`da da bu formülle çıkış yapacağız. Türkiye, Brezilya`ya örnek olacak` dedi.

Halil OKŞİT/PARİS-halil.oksit@aksam.com.tr