PEUGEOT 307 1.6 1.6 SW aracın genel özellikleri


Genel Bilgiler

Peugeot, Avrupa'nın 1 Numaralı Otomobili seçilen kompakt sınıftaki temsilcisi 307'yle yakaladığı başarıyı kompakt station wagon sınıfına da taşımak istiyor. Aldığı ödülleri yüksek satış rakamlarıyla süsleyen 307'nin bu hedefe yönelik olarak geliştirilen station wagon versiyonu bu yılki Cenevre Otomobil Fuarı'nda tanıtıldı. Kompakt station wagon müşterilerine daha fazla yükleme alanı, geniş ve kullanışlı bir iç mekan sunmayı hedefleyen Peugeot, 307 SW'yi 1.6 litre 110 HP ve 2.0 litre 138 HP' lik benzinli, 2.0 litre 90 HP ve 2.0 litre 107 HP'lik common rail direkt enjeksiyonlu turbo dizel (HDi) olmak üzere dört motor seçeneğiyle üretiyor. Bu seçeneklerden 107 HP'lik HDi dışındaki tüm seçenekler Türkiye'ye ithal ediliyor. Ülkemizde sadece Pack donanım paketiyle satılan 307 SWde otomatik şanzıman ile altıncı ve yedinci koltuklar isteğe bağlı olarak alınabiliyor.

Karoser, iç mekan
Peugeot mühendisleri, 307 SW için hatchback versiyonun platformunu 10 cm uzatmış. Bunun sonucu olarak otomobilin aks mesafesi, 2610 mm'den 2710 mm'ye yükselmiş. Otomobilin station wagon formu nedeniyle arka kısmına yapılan ekle 4419 mm'ye ulaşan karoser uzunluğu, hatchbackten (4202 mm) 217 mm daha fazla. Burun yapısı hatchback kardeşinden farksız olan otomobilin arka kısmıysa tamamen özgün bir tasarıma sahip. Alçak bagaj eşiğinin dikkat çektiği arka kısımda köşeleri dönen iri stop lambaları öne çıkıyor. Otomobilin 1544 mm'lik yüksekliği, hatchback versiyondan (1510 mm) 34 mm daha fazla. Tavanın farklı yapısıyla ön koltuklardaki baş mesafesi 54 mm, ikinci sıradaki baş mesafesiyse 3 mm artmış. Otomobilin iç mekanında ön kısım ve kokpitte diğer 307 versiyonlarına göre hiçbir farklılık bulunmuyor. Oldukça ergonomik olan kokpitte kullanılan malzeme kalitesi de yeterince yüksek. Ama ikinci koltuk sırasından itibaren 307 SW, bir station wagondan çok, kompakt van olduğu fikrini uyandırabilecek özellikler sunuyor. Üçü birbirinden bağımsız olarak katlanabilen, yatırılıp sehpa haline getirilebilen, ileri geri kaydırılabilen ve tamamen çıkartılabilen koltuklar, tüm bu işlemleri zahmetsizce yapabilmeyi sağlayan kullanışlı bir mekanizmaya sahip, ikinci sıradaki iki koltuğu çıkartıp üçüncü sıraya monte etmek bile mümkün. Böylelikle kullanım alanını ihtiyaca göre düzenleme imkanı sağlanmış. İsteğe bağlı sunulan üçüncü sıra koltuklar da alındığında otomobil yedi kişiye kadar yolculuk şansı veriyor. Ancak dar diz mesafesiyle çocuklar için düşünüldüğü hissini uyandıran üçüncü sırada yetişkinlerin rahat etmesi zor. 307 SWnin standart versiyonlarında geleneksel saç tavan yapısı kullanılıyor. Ancak Türkiye'ye ilk etapta sadece cam tavanlı versiyon ithal ediliyor. Çoğunlukla lüks otomobillerde kullanılan cam tavan, çok aydınlık bir iç mekan yaratıyor. Koyu renk camdan oluşan tavandan giren güneş ışığı rahatsızlık verdiğinde elektrik kumandalı iç kaplama devreye sokulabiliyor. Ancak iç kaplamanın, vites konsoluna yerleştirilen kumanda düğmesi, kol dayanağı tarafından perdelendiğinden kendini epeyce aratıyor. İç kaplamayı tamamen kapatmak da gerekmiyor. Düğmeye sürekli basılarak kapatılan iç kaplama istenilen yerde konumlandırılabiliyor. Uzunluktaki artış, otomobilin bagaj kapasitesini de olumlu etkilemiş. İki koltuk sırası kullanıldığında 307 SW’nin bagajı, 520 litrelik kullanım alanı sunuyor (307: 341 lt). Ancak üç koltuk sırası da kullanıldığında hacim 137 litreye düşüyor ki, o zaman sadece küçük bir çanta için yer kalıyor. 307 SWnin bagaj hacmini koltukları yatırarak 1539 litreye kadar genişletmek mümkün.

Motor, perfomans
Peugeot 307 1.6 SW’nin kaputunun altında, birçok Peugeot ve Citroen modelinden tanıdık bir makine yer alıyor. Rakiplerine karşı uzunca bir süre 8 supaplı motorla mücadele veren PSA Grubu'nun 2000 yılında geliştirdiği 1587 cc hacmindeki, 4 silindirli, üstten çift eksantrikli ve 16 supaplı motor, 5800 d/d'de 110 HP güç ve 3900 d/d'de 147 Nm maksimum tork üretiyor. Alt devirleri çok canlı olmayan motor, 307 SW’nin 1324 kg'lık karoserinin de etkisiyle ancak 4000 d/d civarında canlanıyor ve otomobili hızlandırmakta zorlanıyor. Rölantide ve sakin kullanımlarda oldukça sessiz olan motor, üst devirlerdeyse gürültülü bir karakter sergiliyor. Otomobilin şanzımanında hatchback versiyona göre vites oranlarında, ağırlıktan kaynaklanan dezavantajları gidermeye yönelik değişiklikler dikkat çekiyor. Ancak yine de otomobilden çevik bir karakter bekleyenleri, özellikle de bütün koltukları doluyken epey hayal kırıklığına uğratıyor. Yaptığımız hızlanma ölçümlerinde 307 SW, 0-100 km/s hızlanmasını 11.9 saniyede gerçekleştirdi. Alt devirlerin çok cansız kalması, otomobilin ara hızlanma performansını önemli ölçüde etkiliyor. Gerçi bir aile otomobilinden kimse yüksek performans beklemez ama yine de sollamalarda biraz daha canlı olmalıydı. Ara hızlanma ölçümlerinde 60-100 km/s ara hızlanmasını dördüncü viteste 14.0 sn, beşinci vitesteyse 19.0 saniyede gerçekleştiren 307 SW, 90-120 km/s ara hızlanmasınıysa dördüncü viteste 11.5 sn, beşinci viteste 15.9 saniyede tamamladı. Test boyunca 100 km'de ortalama 8.4 litre yakıt tüketen 307 1.6 SW, 60 litrelik depo kapasitesiyle 714 km'lik menzile ulaşabileceğini gösterdi.

Kullanım, konfor
307 SW'yle ilgili ilk izlenimimiz, Fransız firmanın ikinci üretim yılında çocukluk hastalıklarını yenmiş gibi görünmesi oldu. Çünkü daha önce testini yaptığımız hatchback versiyonlarda dile getirdiğimiz problemlerin hiçbiriyle karşılaşmadığımız gibi otomobilin her bölümünde titiz ve kaliteli işçiliğe şahit olduk. Ne geniş montaj aralıkları, ne kendi kendine açılan camlar ne de yerinden çıkan parçalar 307 SW'de karşımıza çıkmadı. Sadece, bağımsız arka koltukların bozuk zeminde biraz gürültü çıkarması söz konusu. Bu da benzer özellikteki tüm araçların ortak sorunu. 307 SW, değişken özelliklerinin yanı sıra pratikliğiyle dikkat çeken geniş ve ferah iç mekanıyla alkışı hak etti. Bize göre kabindeki tek ergonomik sorun, yeri çok iyi seçilmemiş olan tavan kaplaması düğmesi. Otomobilin iç mekanına dağıtılmış bardaklıklar, portatif masalar, 12 voltluk prizler, koltuk altı çekmeceleri, bagaj filesi ve lastikli kancalar, kullanışlılığı daha da artırıyor. Ancak iç kaplaması açık tutulan cam tavanın sıcak günlerde otomobilin içini fazlasıyla ısıttığını belirtmek de gerekiyor. Otomobili yola güvenle bağlayan süspansiyon sisteminin bozuk yüzeylerde biraz gürültü çalışması dışında önemli bir sorunu yok. Virajlarda fazla yana yatmayan karoser, sürücü ve yolculara güven veriyor. Sertliği iyi ayarlanmış elektrohidrolik direksiyon sisteminin tepkileri fazla gecikmeden vermesi de olumlu. Yaptığımız fren testlerinde 307 SWnin fren sisteminin de artan ağırlığı karşılayacak şekilde geliştirildiğini gördük. Hatchback versiyonu 100 km/s hızdaki panik frende 41 metrede duran 307'nin station wagon versiyonu 39 metrede durmayı başardı. Gürültü düzeyi ölçümlerinde 307 SW, beşinci viteste 130 km/s hızda saptadığımız 67 dB(A)'lık değerle yüksek hızda yeterince sessiz olduğunu gösterdi.